ارز دیجیتال تتر چیست؟

تتر اولین رمزارزی که با پشتوانه دلار آمریکا وارد بازار کریپتو شده است و مثل یک پل ارتباطی با سایر ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ارز دیجیتال در تمامی معاملات بازار کریپتو کاربرد دارد و معامله‌گران برای کاهش ریسک معاملاتی خود از این رمز ارز استفاده می‌کنند.

تتر معادل یک دلار کاغذی است و ثبات قیمتی دارد. بسیاری از صرافی‌ها این رمز ارز را به عنوان جفت معاملاتی پشتیبانی می‌کنند و برای سرمایه‌گذاری و معاملات به کار می‌رود. در ادامه با ما همراه باشید تا این استیبل کوین محبوب و کاربردی را بیشتر بررسی کنیم. جهت خرید ارزان تتر میتوانید از وب سایت ارزان پی استفاده کنید.

نمادهای تتر به چه شکل است؟

نماد اختصاری تتر با عنوان USDT در صرافی‌ها معامله می‌شود. این رمز ارز به عنوان یک استیبل کوین با ثبات است که معادل یک دلار کاغذی در بانک‌های آمریکا ارزش دارد. بنابراین ارز پایه جفت ارزها در معاملات به کار می‌رود. این استیبل کوین در چندین شبکه بلاک‌چین متنوع قابل معامله است.

 این ارز دیجیتال پشتوانه دلاری دارد یعنی به ازای هر یک تتر، یک دلار در بانک آمریکا وجود دارد. البته دلار تنها پشتوانه تتر نیست و واحدهای پولی  «یورو» (EURT)، «یوان چین» (CNHT) و یک «اونس طلا» (XAUT)   از جمله پشتوانه‌های تتر به شمار می‌روند. اما در حال حاضر ترکیب واحدهای پولی دولتی دلار از جمله واحدهای پولی پشتوانه آن محسوب می‌شوند.

 

ارز دیجیتال USDT چیست؟

ارز دیجیتال تتر یک نوع توکن دیجیتالی است که در بستر بلاک‌چین برای معاملات دیجیتالی به کار می‌رود. می‌توان گفت در دنیای کریپتو به ارزی که بلاک‌چین خاص خود را داشته باشد، کوین می‌گویند و هر ارزی که در بستر بلاک‌چین‌های دیگر فعال باشد به آن توکن گفته می‌شود.

اما توکن تتر در بسترهای متنوع بلاک‌چین فعالیت داشته است. ثبات ارزشی تتر از طریق مکانیسم‌های مختلفی تامین شده است؛ به همین دلیل از زمان معرفی تا اکنون تاثیرگذار و جدایی‌ناپذیر نسبت به ارزهای دیجیتال بوده و در واقع پلی است از ارزهای سنتی به ارزهای دیجیتال.

 

نماد تتر در صرافی‌های مختلف چیست؟

نماد تتر اختصاری در صرافی‌های مختلف USDT بوده است که مخفف  United States Department of the Treasury به معنی وزارت خزانه‌داری ایالت متحده است. این استیبل کوین برای در چندین شبکه بلاک‌چینی عرضه شده است و معامله‌گران با کارمزد متفاوت می‌توانند آن را معامله کنند و یا آن را به سایر ارزهای دیجیتال تبدیل کنند. سرعت تتر در پرداخت و انتقال ارزی بالاست و نسبت به بسترهای بلاک‌چینی کارمزد پایینی دارد.

در کشور ما با توجه به نوسانات دلار، قیمت تتر نیز تغییر می‌کند. به همین دلیل در صرافی‌های داخلی قیمت تتر هر روز تغییر می‌کند و با دلار حرکت می‌کند. البته شاید تتر حدود یک تا دو هزار تومان قیمت بالاتری نسبت به دلار بازار آزاد داشته باشد. اما از تمامی سفته‌بازی و نوسان‌گیری دلاری در بازار دلار جلوگیری می‌کند. پس در صرافی‌های داخلی گزینه مناسبی برای معاملات به شمار می‌رود.

 

علت پیدایش ارز دیجیتال تتر چیست ؟

علت پیدایش ارز دیجیتال تتر را می‌توان جلوگیری از نوسانات قیمتی بازار کریپتو معرفی کرد. با توجه به نوسانات شدید قیمتی بازار کریپتو، تتر به همراه سایر استیبل کوین‌ها مانند اتریوم، بیت‌کوین موجب ثبات قیمتی می‌شوند. در واقع ریسک سرمایه‌گذاری معاملات سرمایه‌گذاران و معامله‌گران کاهش می‌یابد. وجود تتر موجب افزایش نقدشوندگی بازار می‌شود و ثبات قیمتی بازار را افزایش می‌دهد.

USDT مانند یک پل بین دنیای فیات و ارزهای سنتی و دنیای دیجیتال عمل می‌کند و در پلتفرم‌ها و صرافی‌های متنوع پشتیبانی می‌شود. سرمایه‌گذاران با استفاده از آن می‌توانند سود کسب کنند و در سپرده‌‌گذاری و تبادل جفت‌ارزها مورد استفاده قرار بگیرد. هر چند که تتر برای سرمایه‌گذاران بلند مدت چندان گزینه مناسبی نیست و بیشتر برای معامله‌گران کوتاه مدتی ذخیره ارزشمندتری به شمار می‌رود.

 

تتر (Tether) چیست؟ همه‌ آنچه باید درباره USDT بدانید!

تتر انواع مختلفی دارد و طیف گسترده‌ای از شبکه‌های پرداخت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مبادلات ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری‌های متنوع بلاک‌چین استفاده می‌شوند که پشتوانه مالی دارند و نیازهای کاربران و تقاضای بازار را پوشش می‌دهند. در ادامه با انواع تتر آشنا می‌شویم.

 

  • تتر اُمنی (Omni)
  • تتر اتریوم (ERC-20)
  • تتر ترون (TRC-20)
  • تتر سولانا (SOL)
  • تتر BEP20
  • تتر پالیگان (Polygon)
  • تتر EOS

 

 

بنیان‌گذاران ارز دیجیتال تتر

بنیان‌گذاران ارز دیجیتال تتر را می‌توان سه نفر اصلی معرفی کرد که در سال 2014 راه‌اندازی شد. بروک پیرس، ریوکالینز، کریگ سلارس نقش برجسته‌ای در توسعه تیم تتر   Tether Limited داشتند. در ادامه بیشتر با این سه شخص آشنا می‌شویم.

 

بروک پیرس (Brock Priece): او کارآفرین و یکی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال است که در می 2014 به عنوان مدیر بنیاد بیت‌کوین کار خود را آغاز کرد و صاحب شرکت Tether Limited است.

ریو کالینز (Reeve Collins): کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی که مسئولیت تبلیغات آنلاین و بازاریابی را به عهده داشته است.

کریگ سلارز (Craig Sellars): او مهندس نرم‌افزار و متخصص حوزه رمزارزها و بلاک‌چین بوده است. همچنین پروتکل اومنی را بنیان نهاد و لایه دوم بلاک‌چین بیت‌کوین را بنیان‌گذاری کرده است.

 

چه چیزی ارز دیجیتال تتر را منحصربه‌فرد می‌کند؟

محبوبیت و شفافیت ارز دیجیتال تتر را می‌توان ویژگی منحصربه‌فرد آن معرفی کرد؛ تتر به دلیل عملکرد شفافی که دارد،‌ محبوبیت فراوانی را کسب‌ کرده‌ است. به همین دلیل می‌توان گفت که این ارز دیجیتال به صورت بی‌طرفانه و غیرمتمرکز مورد توجه کاربران قرار گرفته و گزارش‌های مالی آن با شفافیت بالا منتشر شده است.

انواع پلتفرم‌ها و کیف‌‌پول‌های دیجیتالی از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و به راحتی می‌توان در صرافی‌های داخلی و خارجی آن را معامله کرد. شفافیت تتر موجب اعتبار بالای آن شده است و در طول سال‌های متمادی توانسته قیمت خود را حفظ کند و پیوسته به اندازه یک دلار کاغذی ارزش داشته است.  کاربران ایرانی باید در صرافی‌های معتبر خارجی با مدارک غیرایرانی احراز هویت خود را کامل کنند تا بتوانند این ارز دیجیتال را در صرافی های خارجی معامله کنند. به همین دلیل وجود صرافی‌های داخلی مانند ارزان پی معاملات تتر را بسیاری ساده‌تر و آسان‌تر کرده است.

 

 

اهداف و کاربردهای رمز ارز تتر

اهداف و کاربردهای رمز ارز تتر متنوع است و ویژگی‌های منحصربه‌فردی نسبت به استیبل کوین‌ها دارد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی اهداف و کاربردهای رمز ارز تتر بیشتر می‌پردازیم.

 

1.       امور مالی غیرمتمرکز ((DeFi

تتر به دلیل ثبات قیمتی و پایداری که دارد،‌ در پروژه‌های DeFi مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صرافی‌های دیجیتال امور امانات مالی،‌ قرض دادن و وام گرفتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. تتر در پروتکل‌های AMM و لایه‌های پروتکلی اشتراکی نیز به کار می‌رود.

 

2.       حواله‌ها و پرداخت‌های بین‌المللی

تتر به دلیل اعتبار و ارزشی که دارد برای حواله‌ها و پرداخت‌های ارزی بین‌المللی نیز به کار می‌رود. ابزاری با ثبات برای انتقال ارزی استفاده می‌شود. پس به واسطه ثبات قیمتی موجب کاهش هزینه‌های انتقال وجه نیز می‌شود. این رمز ارز به رشد کسب‌وکارهای بین‌المللی کمک بسزایی می‌کند.

 

3.       کاربرد در اقتصاد متاورس

تتر حتی در اقتصاد متاورس نیز کاربرد دارد؛ این ارز دیجیتال برای رشد اقتصاد‌های مجازی و محیط‌های متاورس به کار می‌رود و موجب توسعه کسب‌وکارهای مجازی در دنیای پیچیده و مجازی متاورس می‌شود.

 

4.       جفت‌ارزهای استیبل کوین

تتر در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)،‌ قراردادهای آنلاین و استخرهای نقدینگی تتر با سایر رمز ارزها جفت معاملاتی می‌شود و زیرساخت پایداری معاملاتی را فراهم می‌کند.

 

5.       معاملات در بازارهای نقدی و مشتقه

ثبات قیمتی تتر موجب شده تا به راحتی در معاملات و پرداخت‌های بازارهای نقدی مورد استفاده قرار بگیرد. به همین دلیل کاربران و معامله‌گران با سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی از تتر به منظور مدیریت سرمایه و دارایی خود استفاده می‌کنند.

 

 

ویژگی‌های اصلی تتر

تتر مزایای زیادی برای کاربران و معامله‌گران دارد و نسبت به رقبا بسیار رمز ارزی محبوب و پرطرفدار به شمار می‌رود. در ادامه به معرفی ویژگی‌های اصلی تتر می‌پردازیم.

 

تراکنش‌های سریع

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تتر را می‌توان سرعت تراکنش‌ها دانست؛ شبکه‌های مختلف تتر سرعت‌های متفاوتی دارند اما اغلب تراکنش‌های آن با توجه به حجم، مسافت، ‌زمان تراکنش در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در چند دقیقه انجام می‌شود. به همین دلیل این امر یک مزیت محسوب می‌شود. معامله‌گران می‌توانند تمامی مبادلات ارزی خود را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهند.

 

کارمزد تراکنش پایین

در بازار کریپتو برای هر انتقال مبلغی از تراکنش به عنوان کارمزد کسر می‌شود. در بعضی از شبکه‌های بلاک‌چین مانند بیت‌کوین، اتریوم و... این کارمزد کمی بالاست. اما بستر غیرمتمرکز تتر شبکه‌ای است با تراکنش‌های میلیون دلاری که کارمزد بسیار پایینی در هر تراکنش دارد. البته زمان تراکنش، حجم و شبکه تراکنش بر قیمت کارمزد نیز اثرگذار است.

 

بستر بلاک‌چین

کارمزد تراکنش

اتریوم

1 تا 20 دلار

ترون

حدود 1 دلار

بایننس چین

حوالی 1 دلار

سولانا

0.01 تا 0.1 دلار

 

ثبات قیمتی

بسیاری از کوین‌های موجود در کریپتو در طی سال‌های متمادی به دلیل نوسانات قیمتی که داشتند، اعتبار خود را از دست دادند و حتی از صرافی‌های معتبر دنیا حذف شدند. اما تتر توانست با تمام نوسانات قیمتی بازار کریپتو، ارزش خود را حفظ کند و مورد اعتماد کاربران و معامله‌گران قرار بگیرد. تتر با ذخایر دلاری که در بانک‌های آمریکا دارد و حجم گردش‌ مالی بالا، پیوسته ارزش خود را حفظ کرده است. بنابراین قیمت آن پیوسته یک دلار برآورد می‌شود. 

 

جمع‌بندی

ما در این مقاله به بررسی تتر به صورت دقیق پرداختیم؛ این ارز دیجیتال یا استیبل کوین را می‌توانید در صرافی‌های داخلی و خارجی معامله کنید. صرافی ارزان پی یکی از بهترین‌ صرافی‌های ایرانی است که کاربران بدون پرداخت کارمزد اضافی می‌توانند این ارز دیجیتال را معامله کنند.

تتر با شبکه امن و قدرتمندی که دارد پیوسته ارزش آن معادل یک دلار بوده است و همین امر موجب محبوبیت و اعتبار این ارز دیجیتال می‌شود.

خرید و فروش را همین الان شروع کنید!

هم اکنون به خانواده ارزان پی بپیوندید و از مزایای آن بهره مند شوید.

نظرات :