تفاوت تتر TRC20 با تتر ERC20 چیست؟

تتر شبکه‌های متعددی دارد که امکان معاملات را برای کاربران فراهم می‌کند. هر کدام از این شبکه‌ها قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند و امکانات معاملات را برای کاربران فراهم می‌کنند. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران برای معامله‌ کردن از استیبل کوین‌هایی مانند تتر بهره‌مند می‌شوند؛ برای اینکه ریسک معاملاتی خود را کاهش دهند از این توکن امن و باثبات استفاده می‌کنند.

یکی از رایج‌ترین توکن‌های تتر را می توانTRC20 و ERC20 معرفی کرد؛ این دو نوع توکن در بستر اتریوم و ترون است که هر کدام تفاوت‌هایی باهم دارند و امکانات متفاوتی را در اختیار کاربران و معامله‌گران خود قرار می‌دهند. در ادامه به بررسی تفاوت TRC20 با تتر ERC20 می‌پردازیم.

آشنایی با استاندراد TRC20

تتر یکی از ارزهای دیجیتال پرطرفدار به شمار می‌رود که محبوبیت بالایی دارد و برای کاهش ریسک معاملات از آن استفاده می‌کنند. توکن‌های کاربردی شبکه تتر متعدد است و کاربران متناسب با نیاز خود می‌توانند شبکه مورد نظر خود را انتخاب کنند. به زبان ساده TRC20  از جمله استانداردهای شبکه ترون به شمار می‌رود.

جاستین سان مدیرعامل شبکه ترون است که با استفاده از تبلیغات گسترده توانست کاربران اتریوم را در این شبکه جذب کند و توکن‌های بلاکچینی خود را در بین کاربران به شهرت برساند و طرفداران بازار کریپتو را مجذوب ترون و تتر  TRC20 کند. مزایای این شبکه بالاست و با شبکه اتریوم سازگار است. پس توکن‌های ERC20 به شبکه ترون با پروتکل TRC20 منتقل می‌شود.

آشنایی با استاندارد ERC20

یکی از رایج‌ترین توکن‌های شبکه اتریوم، تتر ERC20 است؛ این نوع تتر نیاز کاربران را در نظر گرفته و توکن‌های کاربردی در این بستر طراحی شده است. این شبکه قراردادهای هوشمند بلاک‌چین را پشتیبانی می‌کند و از سال 2015 محبوب‌ترین فرمت‌ برای ساخت توکن را فراهم کرده است.

استاندارد شبکه اتریوم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز پیچیده (dApps) را ایجاد کنند و قابلیت توسعه و استقرار dApp‌هایی را دارد که از چندین توکن پشتیبانی می‌کنند. به این ترتیب جابه‌جایی توکن‌ها راحت‌تر می‌شود. این شبکه بسیار قانونمند است و در شبکه ارتیوم با رعایت یک‌سری قوانین و مقررات استاندراد‌های این شبکه، توکن‌های مختلف می‌توانند ایجاد و مدیریت شوند.

تفاوت تتر ERC20 و TRC20؛ کدام یک برای شما مناسب است؟

تفاوت  تتر TRC20 و ERC20 متعدد است و هر کدام مزایای و معایب خاص خود را دارند. ویژگی‌های هر شبکه بلاکچین موجب جذب کاربران بیشتر در این شبکه می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت این دو شبکه را بیشتر بررسی کنیم.

نوع شبکه بلاکچین

توکن‌های شبکه TRC20 در بستر ترون فعالیت دارند و توکن‌های ERC20 مربوط به شبکه اتریوم است؛ بلاک‌چین اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof Of Stacke) است که از الگوریتم اجماع   PoSپشتیبانی می‌کند. به معنی بهره‌وری از انرژی بیشتر، دسترسی راحت‌تر و امنیت بالاتر است.

شبکه‌   TRC20 به معنی بلاک‌چین ترون که از الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده پشتیبانی می‌کند که از الگوریتم اجماع DPoS استفاده می‌شود. مکانیسم اجماعی که ساده و سریع مدیریت می‌شود و امکان بهره‌وری سریع و ساده را فراهم می‌کند.

تفاوت کارمزدها

برای معامله‌گران میزان کارمزد اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل شبکه‌هایی را برای پرداخت انتخاب می‌کنند که کارمزد پایین‌تری داشته باشند. هزینه تراکنش در شبکه ترون بسیار پایین‌تر از هزینه تراکنش در شبکه‌های دیگر است. به همین دلیل می‌توان گفت که معامله در شبکه ترون به‌صرفه‌تر است.

هزینه انتقال ترون حدود 95 سنت تا 2 تتر برآورد می‌شود و بستگی به میزان شلوغی شبکه و حجم معاملات‌ دارد. اما هزینه انتقال در شبکه اتریوم حدود 2 دلار است و هر چه حجم معاملات بیشتر و ترافیک بالاتر باشد،‌ مبلغ کارمزد افزایش می‌یابد.  

امنیت شبکه

کاربران در هنگام معاملات به امنیت شبکه اهمیت زیادی می‌دهند به همین دلیل بررسی امنیت شبکه به میزان کارمزد آن برتری دارد. هر دو توکن‌های TRC20و ERC20 در بلاکچین غیرمتمرکز و تغییرناپذیر ساخته شدند. پس از لحاظ امنیت جایگاه مطلوبی دارند.

البته از اقدامات امنیتی و نظارتی ERC20 نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که در مقایسه با توکن‌های رمزنگاری نوع TRC20 امنیت بالاتری دارند و شبکه‌ غیرقابل نفوذی محسوب می‌شود.

سرعت انتقال

از جمله مواردی که می‌توان به آن توجه کرد، سرعت تراکنش‌هاست؛ سرعت انتقال تتر اتریوم به عوامل متعددی مانند حجم شبکه، هزینه کارمزد، ساعت تراکنش، ترافیک شبکه و... بستگی دارد. تتر اتریوم حدود 20 دقیقه زمان نیاز دارد که منتقل شود و در صورت شلوغی شبکه این زمان بیشتر هم می‌شود.

اما سرعت انتقال تتر ترون بسیار بالاتر است و در حد چند ثانیه تراکنش‌های این شبکه انجام می‌شود. حتی در هنگام شلوغی شبکه تمامی تراکنش‌ها سریع انجام می‌شود و نهایت چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. تفاوت سرعت تراکنش در شبکه‌های اتریوم و ترون به دلیل تفاوت در الگوریتم‌های اجماع آن است. شبکه ترون توانایی پردازش 2000 تراکنش در ثانیه را دارد و به همین دلیل برگ برنده این بخش را از آن خود می‌کند.

تفاوت انواع شبکه های تتر

در گذشته شبکه‌های تتر تنها سه بلاک‌چین اتریوم، بیت‌کوین وترون بود؛ اما امروز شبکه‌های تتر تنوع بالایی دارد و هر کاربر می‌تواند متناسب با نیازش شبکه مورد نظر خود را انتخاب کند. البته صرافی هم باید از شبکه مورد نظر پشتیبانی کند و امکان معاملات و فعالیت در آن شبکه نیز وجود داشته باشد. در ادامه با تفاوت انواع شبکه‌های تتر بیشتر آشنا می‌شویم.

تتر اومنی

یکی از شبکه‌های تتر را می‌توان اومنی تتر معرفی کرد؛ این شبکه بلاکچینی امن‌ترین بستر بلاکچینی به شمار می‌رود که قبل‌تر از شبکه اتریوم برای انتقال مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته نسبت به شبکه‌های اتریوم و ترون، کارمزد بیشتری دارد و برای معامله‌گران فعالیت در این شبکه چندان جذاب نیست. اومنی اولین شبکه ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.

تتر ایاس

تتر ایاس جدیدترین نسخه تتر نسبت به شبکه‌های دیگر است که در سال 2019 عرضه شده است و شبکه‌ای با کارمزد پایین و سرعت پردازش بالا محسوب می‌شود. این شبکه قدرت محاسباتی بیشتری برای پردازش تراکنش‌ها دارد و به همین دلیل سرعت انتقال تراکنش‌ها نسبت به ERC20 و TRC20 بالاتر است.

تتر بایننس

یکی دیگر شبکه‌های بلاک‌چینی، بایننس اسمارت چین است که امکان معاملات را با امنیت بالا برای کاربران فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که شبکه‌های بایننس، اومنی و ایاس نسبت به شبکه‌های اتریوم و تتر کاربرد کمتری دارد. شبکه تتر BEP2 به دلیل محدودیت‌ها و کندی سرعت تراکنش چندان مورد توجه کاربران قرار نگرفته است.

جمع‌بندی

شبکه‌های ترون و اتریوم از جمله بسترهای بلاک‌چینی به شمار می‌روند که محبوبیت بالایی دارند. هر کدام از این شبکه‌های بلاک‌چینی ویژ‌گی‌های متنوعی دارند که کاربران با توجه به نیاز خود می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. شبکه ERC20 از توکن‌های اتریوم پشتیبانی می‌کند و امنیت بالایی دارد اما تراکنش‌ها با سرعت کمتری نسبت به شبکه ترون انجام می‌شود.

شبکه TRC20 امکان معاملات ترون را فراهم می‌کند که سرعت بالا و کارمزد پایین‌تری نسبت به شبکه اتریوم دارد. کاربران می‌توانند با استفاده از صرافی‌های داخلی معتبر مانند ارزان پی، در این شبکه‌های بلاکچینی معاملات خود را انجام دهند. همچنین ارزان پی از شبکه ترون، ترون و بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند و امکان انتقال تتر در این شبکه‌های بلاک‌چینی در این صرافی وجود دارد.

خرید و فروش را همین الان شروع کنید!

هم اکنون به خانواده ارزان پی بپیوندید و از مزایای آن بهره مند شوید.